Rejestr instytucji szkoleniowych (RIS) to jedno z narzędzi rynku pracy mających wpływ na upowszechnienie, zwiększenie dostępności i poprawę jakości usług szkoleniowych.

Rejestr instytucji szkoleniowych powstał w 2004 roku na mocy przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 645). W myśl tych przepisów, każda instytucja szkoleniowa zainteresowana prowadzeniem szkoleń osób bezrobotnych i poszukujących pracy z wykorzystaniem środków publicznych jest zobowiązana posiadać  wpis  do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.

Podstawę prawną stanowi art. 20 przywołanej ustawy, który ustala ogólne zasady tworzenia i działania rejestru:

  1. Rejestr instytucji szkoleniowych jest jawny i prowadzony w formie elektronicznej;
  2. Instytucja szkoleniowa może ubiegać się o wpis do rejestru instytucji szkoleniowych po złożeniu wniosku o wpis wraz z informacją na temat jej działalności;
  3. Wojewódzki urząd pracy zawiadamia  pisemnie  zawiadamia pisemnie  instytucję szkoleniową o dokonanym wpisie do rejestru instytucji szkoleniowych oraz przekazuję tę informację ministrowi właściwemu do spraw pracy;
  4. Wpis do rejestru instytucji szkoleniowych jest bezpłatny;
  5. Wojewódzki Urząd Pracy może wykreślić instytucję szkoleniową z rejestru w określonych w ustawie sytuacjach;
  6. Instytucja szkoleniowa ma obowiązek informować wojewódzki urząd pracy o kontynuowaniu działalności szkoleniowej w kolejnym roku kalendarzowym, a także o zmianie siedziby, otwarciu i likwidacji oddziałów lub filii;
  7. Minister właściwy do spraw pracy przetwarza informacje o instytucjach szkoleniowych przekazane przez wojewódzkie urzędy pracy.

Cele istnienia rejestru instytucji szkoleniowych:

  1. Ułatwienie bezrobotnym i poszukującym pracy oraz służbom zatrudnienia ogólnej orientacji w rynku ofert szkoleniowych
  2. Ułatwienie służbom zatrudnienia dokonywania analizy podaży usług szkoleniowych i wyborów partnerów do współpracy
  3. Ułatwienie prowadzenia badań statystycznych instytucji działających w systemie pozaszkolnym.

Rejestr instytucji szkoleniowych zawiera m.in. informację o:



UWAGA!
Wszystkie instytucje szkoleniowe zarejestrowane w wojewódzkich urzędach pracy są ujmowane w centralnym elektronicznym rejestrze , do którego dostęp dla wszystkich zainteresowanych jest umożliwiony poprzez stronę internetową: www.ris.praca.gov.pl
 

Powiatowy Urząd Pracy w Węgorzewie informuje, że zapewnia swobodny dostęp do strony internetowej za pośrednictwem sprzętu komputerowego znajdującego się w Klubie Pracy przy tutejszym urzędzie.

 

BAZY DANYCH STANDARDÓW KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
I MODUŁOWYCH PROGRAMÓW SZKOLEŃ


Pod adresem: www.kwalifikacje.praca.gov.pl umieszczony jest system informatyczny opracowany w ramach projektu „Modernizacja bazy danych standardów kwalifikacji zawodowych i modułowych programów szkolenia" realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2008-2010. Projekt przyczynił się do poprawy funkcjonalności wcześniej istniejącej bazy danych, zawierającej standardy kwalifikacji zawodowych oraz modułowe programy szkoleń.

System w szczególności przeznaczony jest dla osób i instytucji realizujących szkolenia zawodowe, zainteresowanych ustalaniem standardów wymagań egzaminacyjnych dla potwierdzania i uznawania kwalifikacji zawodowych, jak również zainteresowanych określaniem wymagań pracodawców w procesie pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego oraz kontraktowania szkoleń przez urzędy pracy.

System zarządzany jest przez Departament Rynku Pracy we współpracy z Departamentem Informatyki MPiPS. Aby skorzystać z zasobów bazy należy wypełnić krótką ankietę do celów statystycznych.

Użytkownicy bazy danych mają możliwość wyszukiwania standardów kwalifikacji zawodowych oraz programów modułowych przy użyciu wyszukiwania podstawowego, zaawansowanego oraz globalnego (w obu bazach jednocześnie).

Baza danych o standardach kwalifikacji zawodowych zawiera informacje dotyczące wymagań kwalifikacyjnych dla 253 zawodów/specjalności, opracowane w oparciu o badania u pracodawców.

Użytkownicy bazy standardów mają możliwość przeglądania i drukowania następujących dokumentów:

  1. Informacje podstawowe:
    1. syntetyczny opis standardu;
    2. podstawy prawne wykonywania zawodu;
    3. wykaz typowych stanowisk pracy;
    4. składowe kwalifikacji zawodowych;
    5. wykaz zadań zawodowych;
    6. informacje administracyjne (data wpisu do rejestru, data ostatniej aktualizacji, numer wpisu do rejestru, numer wersji standardu, status)
       
  2. Pliki z pełnymi opisami standardów kwalifikacji zawodowych, zawierające dodatkowo następujące dane:
    1. korelacja między zadaniami zawodowymi a składowymi kwalifikacji zawodowych;
    2. specyfikacja kwalifikacji ponadzawodowych, dla 5 poziomów, w układzie: wiadomości, umiejętności, cechy psychofizyczne;
    3. specyfikacja kwalifikacji ogólnozawodowych, podstawowych i specjalistycznych dla zawodu, dla 5 poziomów, w układzie wiadomości, umiejętności, cechy psychofizyczne;
  3. Słownika pojęć związanych ze standardami kwalifikacji zawodowych.


Baza danych o szkoleniach modułowych zawiera informacje dotyczące programów szkoleń modułowych opartych na koncepcji Międzynarodowej Organizacji Pracy (ang. MES), przeznaczonych do realizacji szkoleń dla 257 zakresów pracy.

Użytkownicy bazy modułowych programów szkoleń mają możliwość przeglądania i drukowania następujących danych:

  1. Informacje podstawowe:
    1. dane ogólne ( projekt, poziom szkolenia, zakres pracy, obszar zawodowy, data wpisu do rejestru, data ostatniej aktualizacji, numer wpisu do rejestru, numer wersji programu, status wpisu, oryginalna nazwa zawodu);
    2. ogólne cele szkolenia;
    3. opis pracy, w tym: opis obowiązków, miejsce w strukturze organizacyjnej, opis warunków pracy, wymagania przyjęcia do pracy;
    4. schemat blokowy szkolenia (układ jednostek modułowych);
    5. plan szkolenia;
    6. jednostki modułowe i przyporządkowane im jednostki szkoleniowe wraz z orientacyjnym czasem realizacji;
    7. dane szczegółowe (możliwość pobrania całego programu modułowego lub poszczególnych jednostek szkoleniowych)
  2. Pliki z pełnymi opisami programów modułowych, zawierające dodatkowo następujące dane:
    1. Arkusz jednostki modułowej, wskazujący do jakich etapów pracy odnosi się szkolenie i jakie umiejętności, wiedza, podstawy są niezbędne do sprawnego realizowania tych etapów.
    2. Zestawienie jednostek szkoleniowych dla jednostki modułowej, gdzie poszczególnym jednostkom modułowym przyporządkowane są nazwy zajęć dydaktycznych.
    3. Opisy jednostek szkoleniowych wraz z załącznikami; opis- w formule karty- zawiera szczegółowy konspekt zajęć, z wymienionymi celami danej jednostki szkoleniowej, kluczowymi punktami nauczania, metodami i środkami dydaktycznymi; na załączniki zaś składają się (a) materiały na temat wymagań bhp, (b) zaprojektowane ćwiczenia do zrealizowania na zajęciach, (c) materiały do rozdania uczestnikom w trakcie szkolenia oraz (d) zaprojektowane sprawdziany postępów/testy do wykonania po zrealizowaniu zajęć.
    4. Egzaminy po jednostkach modułowych – czyli zestaw pytań/ poleceń egzaminacyjnych (praktycznych i teoretycznych), do przeprowadzania po zrealizowaniu każdej jednostki modułowej.
    5. Lista wyposażenia dla jednostki modułowej- sprzęt i urządzenia potrzebne do przeprowadzenia wszystkich zajęć z każdej jednostki modułowej.
    6. Materiały metodyczne w formie poradników (dla nauczyciela i dla ucznia), zawierające wskazówki do realizacji szkolenia.
  3. Słownik pojęć związanych z modułowymi programami szkoleń;
  4. Informacje o publikacjach dotyczących szkoleń modułowych.

Powiatowy Urząd Pracy w Węgorzewie informuje, że zapewnia swobodny dostęp do strony internetowej za pośrednictwem sprzętu komputerowego znajdującego się w Klubie Pracy przy tutejszym urzędzie.