Działając na podstawie art. 12a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024, poz. 44) oraz rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej (Dz. U. z 2022, poz. 1330 z późn. zm.) Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Węgorzewie ogłasza nabór wniosków w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Węgorzewie w 2024 r.
 
PODSTAWĄ PRZYGOTOWANIA I ZŁOŻENIA WNIOSKU JEST ROZPORZĄDZENIE MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ W SPRAWIE PRZYZNANIA OSOBIE NIEPEŁNOSPRAWNEJ ŚRODKÓW NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, ROLNICZEJ ALBO DZIAŁALNOŚCI W FORMIE SPÓŁDZIELNI SOCJALNEJ.
 
INFORMACJE DOTYCZĄCE SKŁADANIA WNIOSKÓW
Termin ogłoszenia naboru:
26 kwietnia 2024 r.
 
Termin składania wniosków:
od dnia ogłoszenia do 20.05.2024 r. do godziny 14:30.
 
Termin rozstrzygnięcia naboru:
Termin rozpatrzenia wniosków- w ciągu 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku.
 
Miejsce składania wniosków:
Wnioski należy składać za pośrednictwem Systemu Obsługi Wniosków lub w przypadku braku możliwości aplikowania elektronicznego, w wersji papierowej osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Węgorzewie, pokój nr 4 (Sekretariat) w zamkniętej kopercie oznaczonej:
NABÓR WNIOSKÓW  NA DOFINANSOWANIE Z PFRON 2024
Imię i Nazwisko wnioskodawcy ……………………………………..………….…..
Adres wnioskodawcy ……………………………………………………………………..
 
W przypadku wniosków nadsyłanych pocztą lub przesyłką kurierską o przyjęciu wniosku decyduje data wpływu wniosku do siedziby PUP w Węgorzewie.
 
Sposób składania wniosków:
  1. za pomocą Systemu Obsługi Wniosków (SOW) na stronie: https://sow.pfron.org.pl/ (należy pobrać załączniki z ogłoszenia, wypełnić, podpisać i skany tych dokumentów załączyć w systemie SOW);
  2. w wersji papierowej - osobiście, kurierem, lub pocztą tradycyjną.
 
Kto może składać wnioski:
W niniejszym naborze wnioski składać mogą osoby niepełnosprawne zarejestrowane
w Powiatowym Urzędzie Pracy w Węgorzewie jako bezrobotne lub poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu, spełniające warunki z Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej.
 
Miejsce planowanej działalności:
Wnioskodawca może otrzymać środki tylko na działalność, której siedziba i miejsce stałego wykonywania znajduje się na obszarze powiatu węgorzewskiego.
 
ZASADY OCENY WNIOSKÓW
 
Kryteria formalne oceny wniosków:  
Kryteria merytoryczne oceny wniosków:
Starosta, rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę:
  1. formę prawną i sposób wykonywania planowanej działalności;
  2. wolę innych osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, rolniczą albo działalność w formie spółdzielni socjalnej przyjęcia wnioskodawcy do tej działalności;
  3. popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność;
  4. planowane wydatki, które wnioskodawca zamierza sfinansować z wnioskowanych środków;
  5. wysokość wkładu własnego wnioskodawcy;
  6. uprawnienia i kwalifikacje:
  1. wnioskodawcy, w przypadku samodzielnego wykonywania czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji,
  2. wnioskodawcy lub innych osób, w przypadku wykonywania przez nie czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;
  1. doświadczenie i umiejętności wnioskodawcy lub innych osób przydatne w planowanej działalności;
  2. zgodę małżonka na zawarcie umowy przyznającej środki wnioskodawcy, w przypadku pozostawania we wspólności majątkowej;
  3. wysokość pozostających w dyspozycji starosty środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej w danym roku.
 
Zabezpieczenie prawidłowego wykorzystania przyznanych środków:
  1. Formami zabezpieczenia zwrotu środków mogą być:
  1. weksel z poręczeniem wekslowym (aval),
  2. blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym,
  3. akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika
  4. poręczenie, w tym poręczenie spółdzielni socjalnej
  5. zastaw na prawach lub rzeczach,
  6. gwarancja bankowa.
  1. Zabezpieczenie musi zapewnić zwrot w wysokości przyznanych środków wraz z odsetkami określonymi jak dla zaległości podatkowych oraz innymi kosztami sądowymi i egzekucyjnymi.
  2. W przypadku wyboru przez wnioskodawcę zabezpieczenia w formie poręczenia lub weksla z poręczeniem wekslowym (aval):
  1. liczba poręczycieli nie może być mniejsza niż 2 osoby fizyczne, które nie ukończyły 70 roku życia, uzyskujące miesięczny dochód brutto nie niższy niż 4 400,00 zł, zatrudnione na czas nieokreślony lub określony minimum na 36 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku przez wnioskodawcę) oraz inne osoby, takie jak: osoba prowadząca działalność gospodarczą, rolnik prowadzący gospodarstwo rolne lub dział specjalny produkcji rolnej, emeryt, z wyjątkiem:
  1. by obliczyć dochód poręczyciela należy pomniejszyć go o wszystkie zobowiązania miesięczne, tj. spłaty kredytów, pożyczek, itp.
  1. Dokumentem potwierdzającym wysokość osiąganych dochodów jest:
  1. w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę- zaświadczenie z zakładu pracy zawierające okres i formę zatrudnienia oraz wysokość miesięcznego dochodu brutto (na druku stanowiącym załącznik do wniosku o dofinansowanie),
  2. w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą – aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualny wydruk z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, wydruk z Krajowego Rejestru Sądowego wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, kserokopię zeznania podatkowego za ostatni rok obrotowy (dokument zostanie zniszczony po rozpatrzeniu wniosku),
  3. w przypadku emerytów- decyzja przyznania emerytury lub jej najaktualniejsza waloryzacja bądź zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wysokości emerytury,
  4. w przypadku rolników – zaświadczenie z Urzędu Gminy lub nakaz płatniczy podatku rolnego, zawierający informację o liczbie hektarów przeliczeniowych w gospodarstwie rolnym posiadanych na własność.
  1. Do zawarcia umowy konieczna jest zgoda małżonki/ małżonka wnioskodawcy
    i współmałżonków poręczycieli.
  2. Akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika tworzony jest na podstawie art. 777 § 1 pkt. 5 kodeksu postępowania cywilnego w obecności notariusza, który należy dostarczyć do Urzędu w terminie 14 dni licząc od daty podpisania umowy.
  3. Blokada środków zgromadzonych na rachunku bankowym następuje do dnia następnego po podpisaniu umowy. Blokadę zakłada Wnioskodawca na rachunku bankowym, którego jest właścicielem lub współwłaścicielem, na okres 18/36 miesięcy. W tym okresie zdjąć blokadę może jedynie Powiatowy Urząd Pracy w Węgorzewie
    w celu wykonania wierzytelności i tylko w przypadku wypowiedzenia umowy
    o dofinansowanie i dochodzenia zwrotu wypłaconych środków.
Wcześniejsze zdjęcie blokady może nastąpić na prośbę Wnioskodawcy po wyrażeniu zgody przez Urząd jednakże nie wcześniej niż po upływie 12/24 miesięcy prowadzenia działalności. Kwotę jaką trzeba będzie zablokować na rachunku można wyliczyć w kalkulatorze odsetek od zaległości podatkowych poprzez wskazanie wnioskowanej kwoty dofinansowania w polu wysokości kwoty do wyliczenia odsetek i w zakresie datowym wskazanie przybliżonych dat pełnych 18/36 miesięcy planowanego zobowiązania oraz zaznaczenie stawki podstawowej.
  1. Koszty zabezpieczenia ponosi Wnioskodawca.
 
Uwaga!
  1. Powiatowy Urząd Pracy w Węgorzewie zastrzega sobie prawo przeprowadzenia wizji lokalnej w miejscu wskazanym przez Wnioskodawcę jako planowane miejsce prowadzenia działalności w celu określenia m.in. jego położenia, dostępu do oferowanych usług, dostaw, stanu technicznego.
  2. W przypadku, gdy wskazane miejsce /lokal w zakresie jak wyżej będzie budzić wątpliwości co do możliwości prowadzenia w nim działalności, PUP może odstąpić od dalszej realizacji wniosku.
  3. Wyłonieni wnioskodawcy zostaną skierowani do doradcy zawodowego w celu określenia predyspozycji do prowadzenia działalności gospodarczej, o którą ubiegają się Wnioskodawcy.
  4. W przypadku wydania negatywnej opinii doradcy zawodowego Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Węgorzewie może odstąpić od dalszej realizacji wniosku.
Rozpoczęcie działalności gospodarczej może nastąpić po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i podpisaniu stosownej umowy z Urzędem Pracy.
 
INFORMACJE DODATKOWE
Ilość środków finansowych przeznaczonych na realizację wsparcia w ramach zadania:
Powiatowy Urząd Pracy w Węgorzewie posiada środki przeznaczone na niniejszy cel
w wysokości 45 000,00 zł.
Wnioskodawca może otrzymać ze środków Funduszu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej na jednego członka założyciela spółdzielni oraz na jednego członka przystępującego do spółdzielni socjalnej po jej założeniu, w wysokości określonej w umowie zawartej ze starostą:
  1. nie wyższej niż sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, w przypadku zobowiązania do prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej lub członkostwa w spółdzielni socjalnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy,
  2. wynoszącej od sześciokrotności do piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia, w przypadku zobowiązania do prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej lub członkostwa w spółdzielni socjalnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 24 miesięcy.
 
Dokumenty niezbędne do złożenia wniosku:
  1. Wniosek o przyznanie środków,
  2. Załączniki wymienione we wniosku,
  3. Załącznik nr 1 – Oświadczenie Wnioskodawcy,
  4. Załącznik nr 2 - Zgoda małżonki/ małżonka Wnioskodawcy, w którym wyraża zgodę na zawarcie umowy przyznającej środki,
  5. Załącznik nr 3A - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, lub Załącznik nr 3B - Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
  6. Kopia orzeczenia o niepełnosprawności,
  7. W przypadku wykazania zakupów we wniosku, na które potrzebne są uprawnienia, należy dołączyć kopię dokumentu uprawniającego,
  8. W przypadku wyboru przez wnioskodawcę zabezpieczenia w formie poręczenia lub weksla z poręczeniem wekslowym należy dołączyć oświadczenia poręczycieli (załącznik nr 4) oraz:
  1. w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę – zaświadczenie
    z zakładu pracy, zawierające okres i formę zatrudnienia oraz wysokość miesięcznego dochodu brutto (załącznik nr 5),
  2. w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą – aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualny wydruk z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, wydruk z Krajowego Rejestru Sądowego wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, kserokopię zeznania podatkowego za ostatni rok obrotowy (dokument zostanie zniszczony po rozpatrzeniu wniosku),
  3. w przypadku emerytów – decyzja przyznania emerytury lub jej najaktualniejsza waloryzacja bądź zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wysokości emerytury,
  4. w przypadku rolników – zaświadczenie z Urzędu Gminy lub nakaz płatniczy podatku rolnego, zawierający informację o liczbie hektarów przeliczeniowych w gospodarstwie rolnym posiadanych na własność.
UWAGA: kserokopie dokumentów dostarczane w wersji papierowej (każdą zapisaną stronę) należy opatrzyć klauzulą: „Za zgodność z oryginałem" oraz czytelnym podpisem Wnioskodawcy.
Druki do pobrania ze strony:
https://wegorzewo.praca.gov.pl/-/4705372-srodki-pfron-na-podjecie-dzialalnosci-gospodarczej-rolniczej-albo-dzialalnosci-w-formie-spoldzielni-socjalnej-2024
  1. Wniosek,
  2. Załączniki,
  3. Rozporządzenie MRPiPS w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej oraz Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej.
Węgorzewo, 26 kwietnia 2024 r.
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Węgorzewie Andrzej Kaczmarczyk
 
Załączniki
ogłoszenie o naborze PFRON 2024.pdf (pdf, 143 KB)
Rozporządzenie MRPiPS Dz U 2022 poz 1330.pdf (pdf, 912 KB)
Rozporządzenie MRiPS zmieniające Dz U 2023 poz 2210.pdf (pdf, 204 KB)